Road infrastructure and mobility of consumption in the Mexicali-Imperial Valley border area


Infraestructura vial y movilidad de consumo en el espacio transfronterizo de Mexicali y Valle Imperial


https://doi.org/10.21670/ref.2015.32.a07

Authors

  • Alejandro Mungaray-Moctezuma Universidad Autónoma de Baja California
  • Julio Alberto Calderón Ramírez Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

non-compulsory mobility, road infrastructure, cross-border urban spaces, consumption

Abstract

The objective of this study is to analyze the mobility of consumption in the Mexicali-Imperial Valley border area. The study shows that the population in the Mexicali sections closer to border crossings generates the greatest amount of consumption dynamics with places located in Imperial Valley. Conversely, Imperial Valley sections that are more distant from the border concentrate a greater number of destination sites for these cross-border trips. It is concluded that a higher quality and more integrated road infrastructure allows the new consumption centers in Imperial Valley to be located farther away from the border and that the Mexicali population with visas can cross indiscriminately through any border crossing by taking longer journeys toward these centers.

Resumen

El objetivo del presente estudio es analizar la movilidad de consumo en el espacio transfronterizo de Mexicali–Valle Imperial. El estudio arroja que la población de las secciones de Mexicali más cercanas a los puertos fronterizos genera mayor cantidad de dinámicas de consumo con sitios localizados en Valle Imperial. Mientras que, las secciones del Valle Imperial que están más alejadas de la frontera concentran fuertes cantidades de sitios de destino para esos viajes transfronterizos. Se concluye que una infraestructura vial más integrada y de mayor calidad permite que los nuevos centros de consumo de Valle Imperial se ubiquen más alejados de la línea fronteriza y que la población de Mexicali con visa pueda cruzar indistintamente por cualquiera de las dos garitas, para realizar recorridos más largos hacia dichos centros.

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2015-07-01

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Alejandro Mungaray-Moctezuma

Universidad Autónoma de Baja California, Facultad de Ingeniería

Julio Alberto Calderón Ramírez

Universidad Autónoma de Baja California, Facultad de Ingeniería