Educated Mexican migrants in the United States: Analysis of gender inequalities


Migrantes profesionistas mexicanos en Estados Unidos: Análisis de las desigualdades de género


https://doi.org/10.21670/ref.1914035

Authors

Keywords:

Qualified Mexican migration, gender, occupation, multinomial models, United States

Abstract

This work comparatively analyses the determinants of integration into the American labor market by qualification level of the occupation of Mexican professional migrants. To meet the objective, we estimate two multinomial econometric models that examine the odds of not being filled or used in positions of different level of qualification. Based on these results, scenarios are built. In the first that combines academic degree with the presence of children, the high probability for the female population of being outside the workforce was blunt, with the exception of having a doctorate. The second scenario, which relates to immigration conditions, schooling and English proficiency, illustrates vulnerability as immigrants, when optimal conditions are not present, but in this case women have greater likely to be left out of the workforce.

Resumen

Este trabajo analiza comparativamente los determinantes de la integración en el mercado de trabajo estadunidense por nivel de calificación de la ocupación de  los y las migrantes profesionistas mexicanos. Para cumplir con el objetivo estimamos dos modelos econométricos multinomiales  que examinan las probabilidades de no ocuparse o de emplearse en puestos de distinto nivel de calificación. Con base en estos resultados se construyen escenarios. En el primero que combina el grado académico con la presencia de hijos, fue contundente la alta probabilidad para la población femenina de estar fuera de la fuerza de trabajo, con la salvedad de contar con doctorado. En el segundo escenario, en el que se relacionan las condiciones migratorias, la escolaridad y el dominio del inglés, se ilustra la vulnerabilidad como inmigrantes que se intersecta con la vulnerabilidad de género, cuando no están presentes las condiciones óptimas.

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2019-11-15

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Author Biographies

Lilia Domínguez Villalobos

Mexican. Ph.D. in Economic Sciences from the Universidad Autónoma Metropolitana. Master degree in Economics at the University of East Anglia, England and Bachelor of Economics from the Universidad Nacional Autónoma de México.  Professor-researcher in the postgraduate of the Faculty of Economics of the UNAM. Member of the National System of Researchers level III. Research lines: industrial organization, environment, gender and migration. Recent publication: Ríos, E. I. & Domínguez, L. (2018). Patrones de competencia y su efecto en los precios de los medicamentos de patente expirada en México: el caso de los antibióticos (2014-2015). Economía, XLI(82), 126-156.

Flor Brown Grossman

Mexican. Ph.D. in Economic Sciences from the Universidad Autónoma Metropolitana. Master degree in Economics by the Master in Economic Teaching of the Universidad Nacional Autónoma de México. Bachelor by the Universidad Autónoma Metropolitana. Professor-researcher at the Universidad Autónoma de Querétaro. Member of the National System of Researchers level III. Research lines: industrial organization, technical change and productivity. Recent publication: Nava, I. & Brown, F. (2018). Determinantes del ahorro de los hogares en México: un análisis de regresión cuantílica. Economía Teoría y Práctica, (49), 93-118.

Isalia Nava Bolaños

Mexican. Ph. D. in Population Studies and Teacher in Demography, both from El Colegio de México. Bachelor in Economics from the Universidad Nacional Autónoma de México. Researcher at the Institute of Economic of the UNAM. Member of the National System of Researchers level I. Research lines: demography and economics, economic impact of population change, economy and aging of the population, gender and economy. Recent publication: Nava, I. & Brown, F. (2018). Determinantes del ahorro de los hogares en México: un análisis de regresión cuantílica. Economía Teoría y Práctica, (49), 93-118.