Conflicts of exile. The border as non-place in La mitad del infierno by Óscar Palacios


Conflictos de exilio. La frontera como no lugar en La mitad del infierno de Óscar Palacios


https://doi.org/10.21670/ref.1814014

Authors

Keywords:

Border, literature, non-place, Chiapas

Abstract

This essay is an analysis of the novel La mitad del infierno by the writer from Chiapas Óscar Palacios, in which the representation of the southern border of Mexico is examined as a non-place. The study employs this category proposed by Marc Augé. Based on it, the multiple plots that underlie the novel are analyzed. In addition, Ricoeur's hermeneutics serves to understand the ideological implications that surround the reader to represent the Mexican southeast. Based on the above, the representation of the southern border is palimpsest of places (historical, relational) where, according to the plots, the idea of non-place is imposed as one of the ways of conceiving the boundaries between Mexico and Central America.

Resumen

Este ensayo es un análisis de la novela La mitad del infierno del escritor chiapaneco Óscar Palacios, en el que se examina la representación de la frontera sur de México como no-lugar. El estudio emplea dicha categoría propuesta por Marc Augé. Con base en ella se analizan las múltiples tramas que subyacen en la novela. Además, la hermenéutica de Ricoeur sirve para entender las implicaciones ideológicas que envuelven al lector para representarse al sureste mexicano. Con base en lo anterior, la representación de la frontera sur resulta palimpsesto de lugares (histórico, relacional) donde, según las tramas, se impone la idea de no-lugar como una de las maneras de concebir los límites entre México y Centroamérica.

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Published

2018-08-20

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Author Biography

Vladimir González Roblero

Mexican. Historian and communicologist, doctor in Social Sciences and Humanistic by the Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (Unicach) At the moment he is investigating professor in the Faculty of Arts of the Unicach, Mexico. Research lines: history and literature, in which he investigates the representation of historical processes in art, literature and historiography; and the history of culture, journalism and cultural policies in Chiapas, in which he investigates the impact of cultural policies on cultural and artistic practices and discourses. His most recently published work is the chapter "Novela histórica y levantamientos indígenas en Chiapas. Andamio para la construcción de un siglo histórico literario".