Living the border: Social and cultural practices from the sidelines


Vivir la frontera. Prácticas sociales y culturales desde los márgenes


https://doi.org/10.21670/ref.2016.34.a06

Authors

Keywords:

border, practices, migrants, popular culture, hegemony

Abstract

Migrants, while in a position of subordination and vulnerability in the host society, can be defined as subjects of analysis of cultural studies. It is from this theoretical framework, which will investigate the social and cultural practices of Brazilian migrants settled in the northeast of the province of Misiones, Argentina. We focus our attention on analyzing whether these practices are truly ways to resist the dominant culture or simply constitute forms of reproduction and naturalization of them. Through four concrete practices (portuñol, el brique, the buying and selling of improvements and spontaneous occupation of private land) will reach the conclusion that the same evidence loans, grants, amalgams, conflicts, subordination and yet interstices creativity with the dominant culture. It shows the relational character that owns the popular culture with the dominant culture and its position of subordination and domination.

Resumen

Los migrantes, en tanto ocupan una posición de subalternidad y vulnerabilidad en la sociedad de destino, pueden ser definidos como sujetos de análisis de los estudios culturales.  Es desde este marco teórico, que indagaremos las prácticas sociales y culturales de los migrantes brasileños asentados en el nordeste de la provincia de Misiones, Argentina. Enfocaremos nuestra atención en analizar si estas prácticas son verdaderamente formas de resistir a la cultura dominante o simplemente constituyen formas de reproducción y naturalización de las mismas. A través de cuatro prácticas concretas (el portuñol, el brique, la compra-venta de mejoras y la ocupación espontánea de tierras privadas) llegaremos a la conclusión de que las mismas evidencian préstamos, concesiones, amalgamas, conflictos, subordinación y a la vez intersticios de creatividad con la cultura dominante. Demuestra el carácter relacional que posee la cultura popular para con la cultura hegemónica y su posición de subalternidad y de dominación.

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Published

2016-07-01

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Articles
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Author Biography

Mariana Winikor Wagner

Argentina. She holds a PhD in Social Anthropology from the Universidad Nacional de Misiones (UNaM). She has a Licensure in Sociology (2012) and is Professor of Secondary, Middle, Normal, and Special Education at the Universidad de Buenos Aires (2014). Since 2005, she has participated in the Group of Studies on Migration, Population, and Development (Grupo de Estudios sobre Migración, Población y Desarrollo) belonging to the Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires (UBA) and in the "Alternatives of rural development and forms of social organization" ("Alternativas de desarrollo rural y formas de organización social") Project at unam since 2015. She researches topics related to rural sociology and migration.