Living the border: Social and cultural practices from the sidelines
Vivir la frontera. Prácticas sociales y culturales desde los márgenes
https://doi.org/10.21670/ref.2016.34.a06
Keywords:
border, practices, migrants, popular culture, hegemonyAbstract
Migrants, while in a position of subordination and vulnerability in the host society, can be defined as subjects of analysis of cultural studies. It is from this theoretical framework, which will investigate the social and cultural practices of Brazilian migrants settled in the northeast of the province of Misiones, Argentina. We focus our attention on analyzing whether these practices are truly ways to resist the dominant culture or simply constitute forms of reproduction and naturalization of them. Through four concrete practices (portuñol, el brique, the buying and selling of improvements and spontaneous occupation of private land) will reach the conclusion that the same evidence loans, grants, amalgams, conflicts, subordination and yet interstices creativity with the dominant culture. It shows the relational character that owns the popular culture with the dominant culture and its position of subordination and domination.Resumen
Los migrantes, en tanto ocupan una posición de subalternidad y vulnerabilidad en la sociedad de destino, pueden ser definidos como sujetos de análisis de los estudios culturales. Es desde este marco teórico, que indagaremos las prácticas sociales y culturales de los migrantes brasileños asentados en el nordeste de la provincia de Misiones, Argentina. Enfocaremos nuestra atención en analizar si estas prácticas son verdaderamente formas de resistir a la cultura dominante o simplemente constituyen formas de reproducción y naturalización de las mismas. A través de cuatro prácticas concretas (el portuñol, el brique, la compra-venta de mejoras y la ocupación espontánea de tierras privadas) llegaremos a la conclusión de que las mismas evidencian préstamos, concesiones, amalgamas, conflictos, subordinación y a la vez intersticios de creatividad con la cultura dominante. Demuestra el carácter relacional que posee la cultura popular para con la cultura hegemónica y su posición de subalternidad y de dominación.References
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