A decade of changes: Formal education and transborder linkages of young people in highly urbanized areas of the northern border


Una década de cambios: Educación formal y nexos transfronterizos de los jóvenes en áreas muy urbanas de la frontera norte


https://doi.org/10.21670/ref.2015.32.a05

Authors

  • Eunice Danitza Vargas Valle El Colegio de la Frontera Norte

Keywords:

education, youth, American citizenship, crossborder employment

Abstract

In the current migratory and economic context, this article analyzes the statistical associations between a set of educational indicators and two transborder linkages of young people in highly urbanized areas, having been born in the United States (USA) and living in households with crossborder workers, based on microdata from the 2010 Census. Further, the results of this analysis are compared with those obtained in 2000. Findings include the following: 1) the decrease in the number of young people living in households with crossborder workers and the increase of those born in the USA in the last decade; 2) the persistent positive association between being born in the USA and high school or university enrollment in 2010, in contrast to the negative association between these post-basic education variables and recent immigration from the USA; and 3) a null relationship between having crossborder workers at home and school enrollment at the post-basic level.

Resumen

En el contexto migratorio y económico contemporáneo, se examinan las asociaciones estadísticas entre una serie de indicadores educativos y dos nexos transfronterizos de los jóvenes en áreas muy urbanas de la frontera norte, haber nacido en Estados Unidos (EUA) y tener miembros del hogar que trabajan en EUA, utilizando los microdatos censales de 2010. Asimismo, se comparan los resultados de este análisis con los obtenidos en el 2000. Entre los hallazgos se ubican: 1) la disminución de los jóvenes con trabajadores transfronterizos en el hogar y el aumento de los jóvenes nacidos en EUA en la última década; 2) la persistente asociación positiva entre haber nacido en EUA y asistir a la preparatoria o a la universidad en 2010, contrario a la asociación negativa entre la asistencia escolar posbásica y la inmigración reciente de EUA; 3) la relación nula entre vivir en hogares con trabajadores transfronterizos y cursar educación formal posbásica.

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2015-07-01

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Eunice Danitza Vargas Valle

El Colegio de la Frontera Norte, Departamento de Estudios de Población