Scientific paradigms facing the challenges of axiological meaning in education
Los paradigmas científicos frente a los retos del significado axiológico en la educación
https://doi.org/10.21670/ref.2005.11.a03
Keywords:
values, axiology, paradigm, educationAbstract
Whether from an ethical perspective or under the guidelines of social behavior, social values imply a series of contents that, under different rationalities or paradigmatic intentionalities, conform an integrating meaning of individual worth in the world. The purpose of this article is to establish that the full range of meanings in this field and consequently, the confusion regarding formative statements of value, can be approached through the comprehension of the different paradigmatic fields on which science constructs its own areas of knowledge and intrinsically or extrinsically assigns values to different cognitive processes. Conciliating paradigms is not easy as each body of knowledge implies an understanding of the world under certain cognitive structures, each with its own set of values. These are not necessarily universal insofar as the object of knowledge in itself includes or excludes fields of values by which the scientific statement takes on meaning. Therefore, the theory of value generates comprehensive structures that will be viewed from three paradigmatic perspectives: empirical-analitical, structural-hermenutic and critical-sistemic.Resumen
Los valores desde la ética o desde las pautas de comportamiento social han implicado una serie de contenidos que, bajo distintas racionalidades o intencionalidades paradigmáticas, conforman un sentido integrador del valor del ser en el mundo. El objetivo de este texto es fundamentar que la polisemia en este campo y, por ende, la confusión de los planteamientos formativos respecto al valor, se pueden abordar desde la comprensión de los distintos campos paradigmáticos en que la ciencia construye sus campos de conocimiento y atribuye valores intrínseca y extrínsecamente a los procesos cognitivos. La conciliación entre los paradigmas no es cosa fácil ya que cada cuerpo de conocimientos implica la comprensión del mundo bajo estructuras cognitivas que dan cuenta de sus propios valores no necesariamente universales, dado que la presentación de sus objetos de conocimiento convoca ya la inclusión o exclusión de un campo valoral donde la cientificidad de cada planteamiento cobra sentido. La teoría del valor genera, pues, estructuras comprehensivas que serán planteadas desde tres ámbitos paradigmáticos: empírico-analítico, estructural-hermenéutico y crítico-sistémico. Palabras clave: valores, axiología, paradigmas, educación.References
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