Ruined attempt at the peninsular railway in northern district of Baja California, 1888-1892
El malogrado proyecto del ferrocarril peninsular del Distrito Norte de la Baja California, 1887–1892
https://doi.org/10.21670/ref.2011.24.a07
Keywords:
railway, Baja CaliforniaAbstract
Between July of 1891 and May 1892, the Mexican Land and Colonization Company, a British enterprise with a concession over the major part of Baja California´s wastelands, laid 27 kilometers of rail of what was to be known as the Peninsular Railway with the expectation of opening up lands to cultivation and settlement, and attracting investment. But the train´s starting point was San Quintin, a shallow bay ill–suited to becoming an important shipping port and, as far as the tracks had been built, led to nowhere. However, the objective of this paper is not to analyze the reasons for which the railway project did not come to a happy termination. Rather, it focuses on the controversies and conspiracies which surrounded its construction, arising from the struggle between the United States and Great Britain for predominance in Mexico´s far northwest.Resumen
Entre julio de 1891 y mayo de 1892, la Mexican Land and Colonization Company, empresa británica que tenía en concesión la mayor parte del territorio baldío del norte de la península de Baja California, construyó 27 kilómetros de vía férrea con el objetivo de abrir terrenos a la colonización. Pero el tren, conocido como el Ferrocarril Peninsular, partía de San Quintín, una bahía de poco calado y prácticamente inservible como puerto naviero, y no llegó a ningún lado. Sin embargo, el objetivo de este trabajo no es analizar las razones por las cuales el proyecto ferroviario no llegó a su feliz término, sino que se enfoca en las controversias y conspiraciones que se dieron a raíz de la pugna entre Estados Unidos y Gran Bretaña por la hegemonía en el noroeste de México.References
SCOP/AGN Secretaría de Comunicaciones y Obras Públicas/Archivo General de la
Nación.
DL/AGN Dublán y Lozano.
BSC/GL Buchanan Scott Collection, Special Archives, Guildhall Library, Londres.
hcc/sdsu Hotel del Coronado Collection, Special Collections, Malcolm Love Library, San Diego State University.
Avilés Rodríguez, E. et al. (1996), “Notas sobre historia y cultura ferrocarrilera” en Memorias del Tercer Encuentro de Investigadores del Ferrocarril, Puebla, Puebla, SCT, Dirección General de FNM.
Chamberlin, E. K. (1949), “United States Interests in Lower California”, tesis de posgrado, California, University of California.
Chaput, D. L. (1987), “The British are Coming! Or, The Army of India and the Founding of Ensenada”, The Journal of San Diego History, núm. 33, otoño 1987, 151-164.
_____ y J. Yaeger (1999), “Compañía Mexicana de Terrenos y Colonización, 1887-1917”, en Ensenada: nuevas aportaciones para su historia. Mexicali, Baja California: Instituto de Investigaciones Históricas, Universidad Autónoma de Baja California.
Dodge, R. V. (1964), “Low Rails in Lower California”, The Dispatcher, Railway Historical Society of San Diego, núm. 48, 31 de diciembre, 1964.
Dumke, G. S. (1944), The Boom of the Eighties in Southern California, San Marino California, Huntington Library (1991, 6a. impresión). DOI: https://doi.org/10.2307/3815668
Forbes, A. (1937), California. A History of Upper and Lower California, San Francisco, John Henry Nash (Nueva York: Kraus Reprint Co., 1972).
Haber, S. (1992), Industria y subdesarrollo, La industrialización de México, 1890-1940, México, Alianza (1ª ed. en inglés, 1989).
Heath, H. J. (2002), “La época de las grandes concesiones, 1883-1910”, en C. Velázquez (coord.), Baja California: un presente con historia, tomo 1, Mexicali, Baja California, UABC.
______ (1999), “El poblado minero El Álamo”, en M. A. Samaniego (coord), Ensenada: nuevas aportaciones para su historia, Mexicali, Baja California, Instituto de Investigaciones Históricas, Universidad Autónoma de Baja California.
Hennessey, G. (1978), “The Politics of Water in San Diego, 1895-1897”, en The Journal of San Diego History, vol. 24, núm. 3, verano de 1978 (version electrónica: http://www.sandiegohistoryorg/journal/78summer/water.htm).
Holden, R. (1990), “Priorities of the State in the Survey of the Public Land in Mexico, 1876-1911”, Hispanic American Historical Review 70, núm. 4, p. 585. DOI: https://doi.org/10.2307/2516574
Kearney, R. E. (1944), “American Colonization Ventures in Lower California, 1862-1917”, tesis de maestría, California, University of California.
Kirchner, J. A. (1988), Baja California Railways, Los Ángeles, California, Dawson’s Bookshop.
León-Portilla, M. y J. M. Muriá (1992), Documentos para el Estudio de California en el siglo XIX, tomo III, México, Futura Editores.
Ortiz Hernán, S. (1987), Los ferrocarriles de México. Una visión social y económica. I. La luz de la locomotora, México, Ferrocarriles Nacionales de México (1ª ed. 1970).
Riguzzi, P. (1996), “Los caminos del atraso: tecnología, instituciones e inversión en los ferrocarriles mexicanos, 1850-1900”, en S. Kuntz Ficker y P. Riguzzi (coords.), Ferrocarriles y vida económica en México (1850-1950). Del surgimiento tardío al decaimiento precoz, Zinacantepec, Estado de México, El Colegio Mexiquense, Universidad Metropolitana Xochimilco, Ferrocarriles Nacionales de México.
Sánchez Facio, M. (1997), “Informe relativo a la visita de inspección practicada a las colonias establecidas en el territorio de Baja California (1888)”, en C. Pacheco y Sánchez Facio, La controversia acerca de la política de colonización en Baja California, Mexicali, Baja California, SEP/UABC, Colección Baja California: nuestra historia, núm. 12.
Spence, C. C. (1995), British Investments and the American Mining Frontier, 1860- 1901, Moscow, Idaho, University of Idaho Press.
Tuthill, B. (s.f.), “Elisha S. Babcock: San Diego’s Gentleman from Indiana”, mecanoescrito, San Diego History Center, Library and Manuscripts Collection.
Yaeger, J. (1994), “Mexican Land and Colonization Company, 1889-1917. British Venture Beyond the Pale”, tesis de maestría, San Diego, California, San Diego State University.
Lower Californian, Ensenada, años 1886-1894. San Diego Union.